Intern
Medien- und Wirtschaftskommunikation

Vorträge

2025


  • Olbermann, Z., Biniak, L. & Liebers-Trappe, N. (2025, Januar). I know you, so I´m not afraid: Der Einfluss von parasozialen Phänomenen auf die Verarbeitung von umweltbezogenen Furchtappellen unter Berücksichtigung der psychologischen Distanz. Vortrag auf der Jahrestagung der DGPuK-Fachgruppe Rezeptions- und Wirkungsforschung, 22.-24.01.2025, Bamberg.

2024


  • Olbermann, Z. & Schramm, H. (2024, November). Social Media Influencers as Saviors in Need? Impact of Interpersonal Involvement with Social Media Influencers on the Perception of Brand Image after a Corporate Greenwashing Crisis. Vortrag auf der Jahrestagung der Fachgruppe Werbekommunikation der Deutschen Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft (DGPuK), 27.-29.11.2024, Amsterdam, Niederlande.

  • Olbermann, Z. & Schramm, H. (2024, September). Green encounters: Influence of interpersonal involvement with digital opinion leaders on users' green behavioral intentions. Vortrag auf der 10. Jahrestagung der European Communication Research and Education Association (ECREA), 23.-27.09.2024, Ljubljana, Slowenien.

  • Olbermann, Z. & Schramm, H. (2024, Januar). Green Leaders: Merkmale und Wirksamkeit digitaler Meinungsführer*innen in der Umweltkommunikation. Vortrag auf der Jahrestagung der DGPuK-Fachgruppe Rezeptions- und Wirkungsforschung, 24.-26.01.2024, Fribourg, Schweiz.

2023


  • Reis, M. & Olbermann, Z. (2023, November). It´s a Match: Der Einfluss der Influencer-Message Congruence auf die Wahrnehmung von Rainbowwashing. Vortrag auf der Jahrestagung der Fachgruppe Werbekommunikation der Deutschen Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft (DGPuK), 22.-24.11.2023, Würzburg.

  • Schramm, H., Olbermann, Z. & Mayer, F. (2023, November). Prosoziale Werbeforschung – eine Analyse von 204 international-publizierten Studien aus den Jahren 2000 bis 2023. Trends, Schwerpunkte, Perspektiven und der Beitrag der deutschsprachigen Werbeforschung-Community. Vortrag auf der Jahrestagung der Fachgruppe Werbekommunikation der Deutschen Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft (DGPuK), 22.-24.11.2023, Würzburg.

  • Mayer, F., Olbermann, Z. & Schramm, H. (2023, Mai). Follow the green life: A question of what to gain and what to lose? The persuasive influence of message frames and emotionally matching background music in audiovisual environmental communication on Instagram. Vortrag auf der 73. Jahrestagung der International Communication Association (ICA), 25.-29.05.2023, Toronto, Kanada.

  • Olbermann, Z., Schrand, H., Scherer, H., & Schramm, H. (2023, Mai).True Colors? Effects of Advertisement and Communicator Characteristics on Perceived Diversity Washing. Vortrag auf der 73. Jahrestagung der International Communication Association (ICA), 25.-29.05.2023, Toronto, Kanada.

  • Olbermann, Z., Schrand, H. & Schramm, H. (2023, Januar). Washing 2.0: Der Einfluss parasozialer Interaktionen auf die Wahrnehmung von Washing- Strategien in Influencer:innenwerbung. Vortrag auf der Jahrestagung der DGPuK-Fachgruppe Rezeptions- und Wirkungsforschung, 19.01.-21.01.2023, Augsburg.

2022


  • Olbermann, Z., Mayer, F., & Schramm, H. (2022, Oktober). Follow the Green Life: A Question of What to Gain and What to Lose? The Persuasive Influence of Message Frames and Emotionally Matching Background Music in Audiovisual Environmental Communication on Instagram. Vortrag auf der Jahrestagung der Fachgruppe Werbekommunikation der Deutschen Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft (DGPuK), 6.-8.10.2022, Cluj-Napoca.

  • Mayer, F., Olbermann, Z., & Schramm, H. (2022, September). Influenced by matching music? Zum persuasiven Einfluss emotional passender Hintergrundmusik in audiovisueller Umweltkommunikation auf Instagram. Vortrag auf der 38. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Musikpsychologie (DGM), 2.-4.9.2022, Würzburg.

  • Naderer, B., Hohner, J., Wulf, T., & Olbermann, Z. (2022, June). Making sense of washing-practices. An exploratory study of the Twitter and Instagram discourse on pinkwashing. Paper to be presented at the 20th annual conference of the European Advertising Academy, ICORIA 2022. Prague: Czech Republic.

2021


  • Olbermann, Z., Prohl, J., Riedel, L., Scherer, H. & Hagenah, J. (2021, November). Make up over performance? Gender-related determinants of the Instagram-popularity of top athletesPaper to be presented at the annual meeting of the ECREA-Division „Communication and Sport“, November, 5-6, 2021, Virtual Conference.

  • Olbermann, Z., Prohl, J., Riedel, L., Scherer, H. & Hagenah, J. (2021, September). Make up statt Leistung? Genderbezogene Determinanten der Instagram-Popularität von Spitzensportler*innen. Paper to be presented at the annual meeting of the DGPuK-Division „Media sport and Sport communication “, September 22-24, 2021, Vienna.

  • Wulf, T., Naderer, B., Olbermann, Z. & Hohner, J. (2021, September). Finding gold at the end of the rainbowflag? Claim vagueness and presence of imagery as factors for rainbowwashing. Paper to be presented at the 11th Meeting of the Media Psychology Division of the Association of Psychology, September 08-10, 2021, Aachen.

  • Wulf, T., Naderer, B., Olbermann, Z. & Hohner, J. (2021, June). Finding gold at the end of the rainbowflag? Claim vagueness and presence of imagery as factors for rainbowwashing. Paper to be presented at ICORIA 2021.The 19th annual conference of the European Advertising Academy, June 24-25, 2021, Virtual Conference.

2020