CoTeach
Die Arbeitsgruppe für Psychologie Intelligenter Interaktiver Systeme und der Lehrstuhl für Human-Computer-Interaction gestaltet, entwickelt und evaluiert gemeinsam mit dem Lehrstuhl für Englische Fachdidaktik und dem Lehrstuhl für Schulpädagogik vollständig immersive Lernumgebung für interkulturelle Begegnungen im Fremdsprachenunterricht.
Zeitraum: | 2020 - 2023 |
Fördergeber: | BMBF: Förderung in der Qualitätsoffensive Lehrerbildung mit dem Schwerpunkt „Digitalisierung in der Lehrerbildung“ |
Kooperation: | Prof. Dr. Marc Erich Latoschik |
Publications
-
Virtual Reality im modernen Englischunterricht und das Potenzial für Inter- und Transkulturelles Lernen - Eine Pilotstudie. . In MedienPädagogik: Zeitschrift für Theorie Und Praxis Der Medienbildung, 51, M. Mulders; J. Buchner; A. Dengel; R. Zender (reds.), bll 191–213. 2023.
-
Inter- and Transcultural Learning in Social Virtual Reality: A Proposal for an Inter- and Transcultural Virtual Object Database to be Used in the Implementation, Reflection, and Evaluation of Virtual Encounters. . In Multimodal Technologies and Interaction, 6(7), F. L. {Mark Billinghurst; M.-C. Su (reds.), bl 50. 2022.
-
Usability and User Experience of Virtual Objects Supporting Learning and Communicating in Virtual Reality. . In Mensch und Computer 2022 - Tagungsband, B. Pfleging, K. Gerling, S. Mayer (reds.), bll 510–514. ACM, New York, 2022.
-
Fostering Intercultural Competencies in Initial Teacher Education. Implementation of Educational Design Prototypes using a Social VR Environment. . In Proceedings of Innovate Learning Summit 2020 2021, T. Bastiaens (red.), bll 73–86. Association for the Advancement of Computing in Education (AACE), Online, United States, 2021.
-
Behavioral Framework of Immersive Technologies ({BehaveFIT}): How and Why Virtual Reality can Support Behavioral Change Processes. . In Frontiers in Virtual Reality. Technology for VR. Special Issue: User Experience in Virtual Reality Application design, 2. Frontiers Media {SA}, 2021.
-
Development of the InteractionSuitcase in virtual reality to support inter- and transcultural learning processes in English as Foreign Language education. . In DELFI 2021, A. Kienle, A. Harrer, J. M. Haake, A. Lingnau (reds.), bll 91–96. Gesellschaft für Informatik e.V., Bonn, 2021.
- [ BibTeX ]
-
Inter- und Transkulturelles Lernen in Virtual Reality - Ein Seminarkonzept für die Lehrkräfteausbildung im Fach Englisch. . In In: Söbke, H. & Weise, M. (Hrsg.), Wettbewerbsband AVRiL 2021, bll 34–39. 2021.
-
A systematic review of foreign language learning with immersive technologies (2001-2020). . In {AIMS} Electronics and Electrical Engineering, 5(2), bll 117–145. American Institute of Mathematical Sciences ({AIMS}), 2021.