The department of Psychology of Communication and New Media has been headed by Prof. Dr. Markus Appel since April 2017. Our research focuses on various communication and media psychology topics such as the effects cognitive and emotional processing of stories, the role of internet and mobile communication on identity and self-concept, user responses to artificial intelligence and humanoid robots, and the psychological determinants of falling for conspiracy beliefs and misinformation.

The department is involved in the BSc program Media Communication (main topics: Psychology of Online and Mobile Communication and Research Methods), the MSc program Psychology of digital Media, and the MSc program Media Entertainment.

News

Zu sehen sind zwei junge Menschen, die draußen an Laptops arbeiten

Neues Forschungsprojekt ab März 2025: „Digitale Informationskompetenz – Benachteiligungen ausgleichen, Chancen eröffnen (DiKoBenCh)“

zu sehen sind vier Bilder von Schulklassen, die Kinder auf den Bildern sind größtenteils blond

Projekt „Algorithmische Darstellungsverzerrungen aus Userperspektive: Bewertung, Auswirkungen, Interventionen (ADUBAI)“ startet im März 2025

Eine Kamera fotografiert digitale Geräte (Smartphone, Laptop, Tastatur)

So viele digitale Erinnerungen wie noch nie zuvor: Was macht das mit uns?

Markus Appel, Fabian Hutmacher, Christoph Mengelkamp, Jan-Philipp Stein, and Silvana Weber have written the first textbook in the field of "Psychology of online and mobile communication" together with other experts.

Link to the book:

https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-662-66608-1#about-this-book

 

In his new book, Prof. Markus Appel sheds light on communication and opinion formation in the digital age.

Click here to purchase the book:

https://www.springer.com/de/book/9783662586945